Szupertraffipax és záróvonal

Szupertraffipax és záróvonal

szuper traffipax

A “szuper” traffipax

Tavasszal jelentette be a Rendőrség, hogy újfajta traffipaxokat tesztelnek, illetve használnak majd. A különleges eszközök – összesen 160 darab – a gyorshajtáson kívül több közlekedési szabálysértést is lebuktatnak majd, így pl. a záróvonal átlépését, a piros jelzőlámpán történő áthajtást, a vasúti átjárón tiltott áthajtást, a kötelező haladási irány megszegését, a tiltott behajtást, az autópálya leállósávjában jogtalan megállást, az autópálya leállósávjában haladást. Ezeken túl a hírek szerint további 365 fix telepítésű készülék is csatasorba áll az év végéig. Sőt a Rendőrség szerint 2016 év elejétől már csak elvétve marad olyan kritikus közúti csomópont az országban, ahol egy szabályszegés is rejtve maradhat a rendőrség figyelő kameraszemei elől!

Van a Kresz-nek pár rendelkezése, ami a szuperkamerák világában komoly kellemetlenséget okozhat a motorosoknak: Az egyik szerint a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad. A másik szerint, ha pl. az autók útkereszteződés előtt állnak és az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, úgy a motorosok előre gurulhatnak. Ide tartozik szintén, hogy a motorosok a buszsávot folyamatos haladásra használhatják.

A motorosoknak sem a buszsáv használatát, sem a piros lámpánál történő előre gurulást megengedő szabálya nem ad felmentést a záróvonal érinthetetlensége alól!

A gond abból adódhat, hogy a forgalomszabályozó lámpák előtti pár méteren a sávokat rendszerint záróvonallal szokták elválasztani. Ugyanígy a buszsávok is gyakran záróvonallal vannak elválasztva a többi forgalmi sávtól.

Úgy gondolom, hogy szép és jó a törekvés a közlekedési szabályok betartatása, de a piros lámpánál álló kocsisor között előreguruló motorosok véleményem szerint áldozatul eshetnek, mert a lámpa előtti pár méteren záróvonal van felfestve, azt pedig értelemszerűen érintik a motorosok. A „szuper” kamera pedig nem kegyelmez. Aki érinti a záróvonalat, az szabályt sért. Ugyanígy, aki menet közben sávot vált, éppen a lámpa előtti pár méteres záróvonalon keresztül, az szintén megbírságolható. Szintén probléma, hogy a motorosok által használható autóbusz forgalmi sávra ráhajtani – záróvonal átlépése nélkül – csak nagyon kevés helyen szabad, így aki záróvonalon keresztül hajt a busz sávra, az is természetesen megbírságolható.

Mi a megoldás erre? Ne guruljanak előre a motorosok ott, ahol a kocsik között záróvonal van? Ne hajtsanak be a motorosok a buszsávba, ahol záróvonal van akkor se, ha ezzel „senkinek sem ártanak”? A rendőrség ne büntessen az ilyen szabályszegés esetében?

Véleményem szerint, amikor 2009. decemberében megalkották a motorosokat érintő fenti jogszabályt, akkor nem gondolták kellően végig a jogszabály szövegét. A szándék kivalló, de véleményem szerint a jogszabály pontosításra szorul a motorosok és a záróvonal átlépés vonatkozásában. Ellenkező esetben egy „szuper” automatizált értelmetlen pénzszedés lehet a dologból…

 

Balesetmentes utat, dr. Herpy Miklós

Kérjük tartsa szem előtt, hogy a cikk megjelenése óta a jogi szabályozás esetleg változhatott!

 

 

 

 

 

Nincs bejegyzés

Szóljon hozzá Ön is:

error: Elnézést, de a tartalom védett!