Gépjármű adásvételt bejelenteni? Minek?

Gépjármű adásvételt bejelenteni? Minek?

Még mindig vannak, akik az átíráson akarnak spórolni és nem íratják át a megvett nagymotort. Megértem, hogy minden forint számít, de nagy könnyelműségnek tartom az ilyet. A másik eset, amikor az adásvételt egy üzembentartói megállapodással igyekeznek leplezni. Ez sem helyes.

Elsőre tényleg úgy tűnik, hogy így meg lehet spórolni pár ezer – vagy tízezer – forintot, de az ilyen spórolásnak később nagyon súlyos következményei lehetnek! Mik ezek?

Mindenféle átírás hiányában, ha a motor használója pl. egy közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegést követ el – különösen gyorshajtást – ami miatt jön a csekk, úgy a gépjármű-nyilvántartásba bejegyzett tulajdonost – az eladót – fogják felelősségre vonni. Mentesülhet az eladó, ha megfelelő szerződése van a vevővel.

A vevő a megvett motort csak akkor tudja a nevére íratni, ha a gépjármű-nyilvántartásba bejegyzett tulajdonostól származik a tulajdonjog átruházásra irányuló szerződés. Ha az átírás nélkül megszerzett nagymotort később el akarja adni a tulajdonosa, akkor nehezebb lesz vevőt találnia, aki az eladó nevére szóló törzskönyv hiányában elhiszi neki, hogy az eladó a motornak ő a valódi tulajdonosa. Ilyen esetben az érv az szokott lenne, hogy a vevő majd vissza megy az eredeti eladóhoz új adásvételit kötni. Csakhogy gyakran az idő előrehaladtával ezek a valamikori eladók elköltöznek, megváltozik a telefonszámuk és eltűnnek. Ha pedig ráhamisítják a régi eladó aláírását az új szerződésre, akkor már bűncselekmény történik. Arról nem is beszélve, hogy a valamikori eladónak már nem érdeke egy újabb adásvételit aláírni, mert akkor őt szedhetik elő, hogy az eltelt idő alatt mi volt a kötelező biztosítás folyamatos fizetésével, illetve esetleg a gépjárműadóval. Ha az eladó csatolja az újabb átíráshoz a régi adásvételijét, akkor utólagosan meg kell fizetnie az átírási illetéket, és esetleg mulasztási bírságot is. A késlekedő vevő esetében közlekedési igazgatási szabálysértés miatt bírság, és a motor forgalomból történő kivonása is felmerülhet.

Az is előfordulhat átírás hiányában, hogy ha később balesetet okoznak a motorral, és az eladó már nem fizette a biztosítást – és a vevő sem, akkor a MABISZ az eladótól visszakövetelheti az ügyben kifizetett kártérítést. Még fedezetlenségi díj fizetése is felmerülhet, mert nem volt érvényes biztosítás a motoron. Lehetne még folytatni a lehetséges következményeket…

Aki gépjárművet elad, nagyon ügyeljen arra, hogy megfelelő adásvételi szerződést kössön a vevővel.

Ha az adásvételi hiányos, akkor az okmányiroda nem írja át! Az interneten sajnos sok rossz szerződésminta kering. Megfelelő minta letölthető a http://www.kekkh.gov.hu/hu/gepjarmu_atiras honlapról. Figyelmi kell a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó jognyilatkozat meglétére, azaz az eladott motor nem tartozik ilyen kezelt vagyonba.

Az eladó ügyeljen arra, hogy nála is maradjon eredeti példány és az eladás után legfeljebb 8 napon belül hitelt érdemlő módon jelentse be az eladást bármelyik okmányirodán.

 

Balesetmentes utat, dr. Herpy Miklós

Kérjük tartsa szem előtt, hogy a cikk megjelenése óta a jogi szabályozás esetleg változhatott!

error: Elnézést, de a tartalom védett!